Известно е, че Китай разполага с най-големия флот за далечен промишлен риболов в света. Повече от 2700 техни кораби обикалят из Световния океан, често пренебрегвайки всякакви ограничения и норми за улов. За сравнение, целият Европейски съюз има общо 260 такива кораба.
Набезите на китайските рибари не са само край бреговете на Азия, ами безчинстват и по крайбрежието на Южна Америка, а още по-привлекателни за тях са бреговете на Африка. Валят оплаквания за нарушени всякакви разпоредби край бреговете на Гана, Мавритания, Кот Д Ивоар. В Комисията на Евросъюза в Брюксел има множество оплаквания за прегрешения от всякакъв род, свързани с нелегален улов на риба. Китайските кораби често изключват системите си за идентификация и така остават под прикритие за всякакви своеволия и норми в уловите. Жалват се от организацията „Оkeana“, както и от други неправителствени организации от всякакъв ранг.
Еврокомисията се въздържа от конкретни мерки срещу повсеместно прилаганото китайските бракониери. Причините са много ясни. Китай е най- големият доставчик на риба и рибни продукти с годишен експорт за над 1 млрд. евро. Ако се наложат санкции най-вероятно това ще се отрази на доставките в цяла Европа. Същевременно от Брюксел налагат санкции за далеч по- скромни по-мащаб нарушения на редица страни като Камерун, Белиз, Камбоджа, Гвинея, Шри Ланка, Коморските острови.
Еколозите апелират да се последва примера на САЩ, които наложиха персонални санкции на редица китайски риболовни компании. Те забраниха вноса на техни продукти на територията на Щатите и същевременно замразиха техни активи.
Европейските институции обаче предпочитат да пипат по-внимателно, за да не си вкарат автогол с прекалено строги мерки. А така китайските бракониери ще продължават да си разиграват коня както пожелаят.
Ивайло ДИМИТРОВ