Риболовната макара е основен елемент от въдицата. Твърде ограничени са възможностите за съвременния риболовец, при които може да заложи на прът без макара – с така наречения директен телескоп или с щека. Във всички други случаи макарата е неизменна част от въдицата. В магазините разнообразието е огромно. Всеки може да намери търсената макара, според нуждите си, според изискванията за качество и съобразно финансовите възможности.
Сега няма да акцентираме върху принципа на действие или техническите параметри на спининговите макари. Правили сме го многократно. Приемаме, че вече сме се ориентирали каква макара ни е нужна – като големина, клас на изработка, вместимост на шпулата. Може дори да сме се спрели на конкретна фирма производител. Влезли сме в риболовния магазин с ясната идея какво търсим. Продавачът ни предлага посочената стока, а ние буквално сме захласнати от лъскавия й, направо безупречен външен вид. Но нека не бързаме с разплащането. Да направим задължителната проверка на изправността й – най-вече тези механизми, които бързо и лесно може да бъдат тествани.
Започваме с външния оглед
Да няма видими дефекти, свързани с недоглеждане при производството, наранявания по корпуса или драскотини по боята. Сглобяваме манивелата (при пакетирането тя е в сгънато положение) и завъртаме. При съвременните макари от висок клас и наличие на множество лагери е недопустимо каквото и да е затормозяване при въртенето, нито пък шум или признаци на триене от допир на бигела до корпуса.
Фидерният риболов се налага и по реките
Ходът трябва да е балансиран
с продължително въртене по инерция (след като махнем ръка от манивелата).
Следващата стъпка е проверка на обръщача (бигела). Отварянето да става с минимално усилие, а затварянето – и автоматично, при завъртане на макарата, и ръчно. Не се допускат засечки при нито един момент от тази процедура.
Авансовата система също подлежи на тест
При затегнато положение шпулата не трябва да се върти. Леко охлабваме врътката и пробваме с ръка. Завърта се с доста усилие. Охлабваме още, като шпулата все по-лесно се поддава на завъртане. При максимално охлабен аванс – тя се върти безпроблемно. Тръгваме и по обратния ред – с плавно притягане на врътката шпулата също така плавно трябва да се затяга. Някои макари имат цифрови обозначения на авансовия механизъм, които дават ориентация колко да се притяга или отпуска, за да се осигури нужното съпротивление при вадене на едра риба. Повечето модели обаче са без такава маркировка и оптималното регулиране на аванса се прави след известна практика. Продължаваме нататък с подмяна на основната шпула с резервната. Обикновено това става посредством бутон и леко издърпване.
Ако се открият дефекти
или каквито и да е отклонения от нормалната работа, редно е да помолим за друга макара от същия вид. Все пак купуваме нова стока и е недопустимо да правим компромиси с качеството.
Нека сме прецизни докрай в избора. Купуваме и подходящото влакно и го навиваме на място. Така ще се убедим, че макарата подрежда влакното равномерно. Това е типичен дефект за някои модели от по- нисък клас. Така ще проверим изправността и на водещата ролка.
Описаната проверка става в рамките на няколко минути в магазина, но може да ни спести някои неприятности с установени впоследствие дефекти. Все пак купуваме стока с намерение да я ползваме дълготрайно и трябва да сме максимално убедени, че качеството й отговаря на цената.