НЛРС - "Съюз на ловците и риболовците в България"

„Канал Истанбул“ застрашава три морета

канал истанбул

Турският президент Реджеп Ердоган официално даде старт на строителство­то на спорния мегапроект „Канал Истанбул“. Това е един от основните приорите­ти на Ердоган през послед­ните години. Мегапроектът ще е с дължина 45 км, най- тясната му част ще е с ши­рина 275 м, а дълбочината му ще е 21 м. Движението ще се извършва в четири ленти във всяка посока. Над него ще преминават 6 моста. Прогнозната му стойност е 15 милиарда долара, а стро­ителството му ще отнеме 6 години.

Противниците на проек­та обаче са много. Сред тях са еколози, учени, част от обществото и кметът на Истанбул Екрем Имамоглу. Сред основните причини те да се противопоставят на ка­нала са следните:

Разликата в солеността на Черно, Мраморно и Бяло море е доста голяма, 18%, 26% и 38%. Отварянето на канала рязко би променило солеността на Бяло море и Черно море, което несъмне­но ще има негативни после­дици върху морската флора и фауна.

Изграждането на „Канал Истанбул“ ще има ефект върху естествените течения между Черно и Мраморно море. Учените се притесня­ват, че каналът ще се пре­върне в сифон. Ще изсмуква водата от Мраморно море, която е силно замърсена, и тя ще се влива в Бяло и Чер­но море. Това неминуемо ще има негативен ефект върху флората и фауната и в Чер­но, и в Бяло море, тъй като слузта от Мраморно море задушава морските видове.

Освен това кислородният баланс на водата ще бъде нарушен и ще започне про­цес, известен като „аноксия“. Това винаги е свързано със огромен стрес за водорасли, планктон и морските обита­тели.

Посетете нашата Фейсбук страница

РЕКЛАМА

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Сходни публикации

Реклама

Реклама

Scroll to Top
ЛОГО - СЛРБ