Риболовът в типично зимни условия е специфичен и съобразен със студеното време, понякога с минусови дневни температури. В този смисъл всеки рибар е изправен пред типичните трудности с монтажа и боравенето с въдицата и примамките, включително и с контрола на линията.
Всичко това изисква по-специална предварителна подготовка и най-вече адекватно облекло. Но за тези аспекти от зимния риболов сме говорили. Нека сега разгледаме друг типично зимен проблем – обледяването на водачите. За начинаещи колеги, които имат намерение да проведат първи активен сезон през настоящата зима, може би ще е добре да знаят нещо повече и да вземат съответните мерки преди да са се сблъскали с това непредвидено (или подценявано) усложнение.
Да започнем с прогнозата на синоптиците за утрешния ден. Ако се предвиждат минусови температури очевидно ще имаме проблеми с водачите. Все пак важно е какви стойности на термометъра се очакват. Ако ще е малко под нулата, с изгледи към затопляне, не е толкова страшно.
Обикновено
проблемът се явява в сутрешните часове
когато е най-студено, впоследствие времето омеква и забравяме за неприятното обледяване. Ако обаче се очакват трайни минусови температури, просто ще трябва да се съобразяваме с тях.
При избора на такъми не бива да се доверяваме на мачов прът или на болонезе с много водачи. При тях отворът е минимален, особено във връхната част на пръта, която е най-податлива на допир с водата, полепнала по събираното влакно. Трябва да уточним, че проблемът се явява най-вече при интензивен риболов (на спининг или на плувка), понеже влакното е в почти непрекъснато съприкосновение с водата. Колкото по-рядко се замята, толкова по-малко ще се обледяват водачите. От друга страна, през зимата дънен риболов почти не се практикува. Разчита се основно на риболов на плувка или спининг, така че все пак ще трябва да се търси някакъв компромис.
По-широките водачи са за предпочитане
В такъв случай може да пренебрегнем тежината на пръта и да потърсим вариант с не дотам качествена изработка, но с по-голям диаметър на водачите.
Ако въпреки оптималния за деня избор на такъми обледяването е факт, има начини да противодействаме на леда. Най-лесно е моментно задържане на върха в топлата ръка или продухване с уста – топлият въздух ще стопи ледената корица. Трябва обаче тя да се премахне изцяло, остане ли ледено топче на влакното, още при следващото навиване то отново ще се превърне в стопер при достигане на първия водач и процедурата ще трябва да се повтаря. В умерено студено време след всяко продухване би трябвало да може безпроблемно да се заметне поне два-три пъти. При незначително обледяване, продухването е често прилаган трик. Някои колеги постигат по-бърз ефект с лапане в уста на върха, но това все пак крие рискове от замърсяване.
По-надеждно е да се снабдим със
специална смазка против заледяване
или поне с шишенце глицерин, който се намира във всяка аптека. Това помага донякъде, но процедурата трябва да се повтаря през известно време, за да има дълготраен ефект.
Когато температурата започне да спада и отиде в критично ниски стойности (например към минус 10 градуса С) всякакви опити да се предпази влакното и водачите от обледяването стават напразни. Тогава замръзват и полепналите по линията капчици, а влакното придобива вид на дебел канап. Всъщност, при такива температури вероятно и тялото ще се възпротиви на понататъчния тормоз и е разумно час по-скоро да се потърси подслон и топлина. Все пак риболовът трябва да е удоволствие, а не безсмислено изпитание на човешките възможности.
Радослав МАРКОВ