Кузман ПЕТРОВ
Изграждането на автомагистрала и последващата й експлоатация променят частично ландшафта в съответния район и пряко влияят на придвижването на дивеча. Строителните дейности по едното от платната на АМ „Струма“ източно от Кресненското дефиле, в подножието на Пирин, са повод за оптимистични очаквания за икономическо съживяване на региона, но в същото време пораждат много тревоги сред ловците. Защо? Провежданите в момента сондажни проучвания вече очертават линията на пътното съоръжение. Тя преминава през ловните полета на пет дружинки – тези в гр. Кресна и селата Ощава, Стара Кресна, Сенокос и Брежани.
Не само по време на самото строителство, което ще продължи 3-4 години, но и когато магистралата започне да функционира, обичайните за дивеча миграции ще бъдат нарушени. Страховете за обездивечаване не са малки. Въпросните пет дружинки са част от състава на две ловни сдружения – „Синаница“ в Кресна и „Сокол 1911“ в Благоевград. Това беше и поводът да потърсим мнението и коментара на техните председатели – Иван Димитров на ЛРС-Кресна и Иван Василев на ЛРС-Благоевград.
Иван Димитров, председател на ЛРС-Кресна:
Потърпевшите дружинки трябва да бъдат компенсирани
„От момента, в който се заговори за новия строителен план на АМ „Струма“ в района на Кресненското дефиле, сред ловците от дружинките в Кресна, Ощава и Стара Кресна започна дискусия как ще се отрази всичко това на фауната в зоната между трасето на магистралата и река Струма. Новият път засяга ловни полета с богато дивечово разнообразие. Има страхове и те са основателни, че в тези полета дивечовите запаси ще пострадат сериозно.
Сред нашите ловци се обсъжда идеята потърпевшите дружинки да бъдат компенсирани за своите ловни полета с други площи от буферни зони и от едродивечови участъци от Държавното горско стопанство в Кресна в техните по-ниски подножия. В момента правим консултации за тази възможност и идеята ще бъде внесена като предложение в НЛРС-СЛРБ и в Министерството на земеделието и храните. Мисля и се надяваме, че аргументът ще бъде разбран.“
Иван Василев, председател на ЛРС-Благоевград:
Не очаквам тежки последици
„Мисля, че тези страхове на ловците са силно преувеличени. Доколкото съм запознат с проекта, немалка част от въпросното трасе ще преминава по тунели и виадукти. Ако се получат някои смущения в обичайните маршрути на дивеча, то ще бъде само в началото. Дивите животни са много адаптивни и те ще си намерят нови зони за спокойствие и пътеки за придвижване.
Нека местните ловци се свържат с колеги от дружинки в Ботевградско и Ихтиманско, през чиито ловни полета преминават автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“, и да се уверят, че фатални и тежки последици от тези съоръжения няма. Нещо повече. Под виадуктите и над тунелите ще се обособят нови дивечови пътеки, които могат да бъдат използвани както за подхранване, така и за успешни пусии по време на активния ловен сезон. След няколко години ловците ще бъдат по-доволни от присъствието на това пътно съоръжение.“
Двете позиции представят различни гледни точки и донякъде се допълват. Дано заимстването на опит помогне да се предприемат най-правилните действия за обитателите на дивия свят.