За най-големите производители на атлантическа сьомга в света сме писали и друг път. Тази перспективна част от аквакултурите се развива, но има и немалко проблеми от всякакво естество. Затова ще се върнем към темата с някои интересни факти.
Най-големият производител на сьомга и световен лидер е Норвегия с годишна реколта от 1,4 милиона тона. Второто място се полага на Чили със 700 хиляди тона годишен капацитет. Доста по-назад остава Шотландия с едва 200 хиляди тона. Норвежката промишленост реализира годишна печалба от над 2 милиарда долара от това производство, което е основно перо за страната.
Но въпреки темповете на растеж и просперитет в аквакултурното производство на най-популярната сьомгова риба, изминалата година не беше изпълнена с цветя и рози, както се казва. Имаше стабилно производство през първото полугодие, което доведе до спадане на цените на световния пазар. Впоследствие тази тенденция се промени драстично и цените скочиха нагоре. Китай се отвори за внос на сьомга, а този пазар е необятен и трудно може да бъде заситен. В края на годината търсенето беше доста по-голямо от предлагането. А в Китай обявиха и епидемия от коронавирус.
Имаше и чисто производствени затруднения при чилийците, заради засилен цъфтеж на водорасли в района на садковите ферми, което доведе до мор по рибите и непредвидени загуби. Норвежките производители се разминаха почти без последствия, но и там се оплакаха от този проблем през най-горещите дни от лятото. Но местни експерти вече работят по възможните противодействия, понеже с оглед на глобалното затопляне е ясно, че ще има затруднения в аквакултурите, базирани в морски води.
Как ще се развие този отрасъл през настоящата година е много трудно да се прогнозира. Защото епидемията се превърна в световна пандемия с невиждани досега размери. Не толкова като загуби в жива сила, колкото до срив в световната икономика. Засега усилията на световната общност са насочени в друга посока и това е разбираемо. За стабилизирането на всякаква производствена дейност ще се мисли в неопределено бъдеще.