140 години организирано ловно движение
Търсене
Close this search box.
НЛРС "Съюз на ловците и риболовците в България" 140 години организирано ловно движение
Търсене
Close this search box.

Популацията на хищниците се увеличава

Проблемът придобива тревожни мащаби. На теория всички ловци единодушно са наясно с една математическа формула взета от живата природа. Тя гласи приблизително така: популацията на полезния дивеч е обратно пропорционална на броя на хищниците в ловните полета. Този факт е водеща тема в програмите и решенията на всички ловни сдружения в страната. Много се говори, уж всички са наясно с тази обусловена зависимост и въпреки това резултатите не са тези каквито трябва да бъдат. За някои райони на страната се забелязва и отчита трайна тенденция за увеличаване броя на най-опасните хищници – вълци, чакали, лисици, белки.

За Югозападна България най-много щети за домашните селскостопански животни и дивеча се отчита в районите на северозападен Пирин и планините Огражден и Влахина. Безспорно най-подходящи условия и предпоставки за отстрел на хищници има по време на активния ловен сезон през месеците октомври, ноември и декември, когато гонките на дива свиня са добре организирани и ловците имат настройка за това.

В останалите зимни месеци организирани хайки на хищници почти не се извършват. Единствената законова възможност остава отстрела с предварително издадени индивидуални разрешителни.

Поощренията, които сега се дават за убит хищник в ловните сдружения са почти символични – 10-15 лева за лисица и чакал и малко повече за вълк. Това не е стимул за ангажираност и ефективност. Дори в някои сдружения поради финансов недостиг и тези суми не се отпускат. Задача на сдруженията е търсенето на нови пътища и решения за повишаването на стимула.Едно от решенията е създаването на специални фондове за поощрение към сдруженията.

Тревогата е налице. Нужно е разбиране на проблема с ефективни и резултатни решения.

 

Повече информация в бр. 9 на в. “Наслука” на 1 март

 

Кузман Петров

РЕКЛАМА

Facebook
Twitter
LinkedIn

Сходни публикации

Реклама

ЛОГО - СЛРБ