Рязкото покачване на цените на горивата и електроенергията, както и галопиращата инфлация през 2022 г., може да доведе до сериозни загуби за страните с голям риболовен флот от Европейския съюз. Това се казва в публикуван наскоро доклад от експерти на Научния, технически и икономически комитет по рибарство (STECF) на Европейската комисия.
Прогнозата на STECF не взема предвид финансовата подкрепа и всякаква друга помощ на национално ниво, които могат да спомогнат за смекчаване на последствията в социално-икономически аспект за този бизнес.
Резултатите от проучването от тази година показват, че в сравнение с 2020 г., общият улов е намалял със 17%. Като се вземе предвид увеличението на средните цени с 20%, намалението на общата цена на разтоварванията е 1,6%, приходите за тази година се очаква да бъдат сходни, но разходите за гориво са драстично вдигнати с цели 175%. Всичко това неизбежно ще доведе до сътресения в рибарската гилдия в Евросъюза.
Ето някои интересни факти, изнесени от STECF. Риболовният флот на ЕС се състои от близо 74 хиляди регистрирани кораба. От тях в реална експлоатация са били 56 хиляди, а пряко заети с работа са 125 хиляди рибари. Гърция има най-голям флот с 19% от общия брой кораби. Следват Италия с 16,2% и Испания с 12,1%. Най-малък флот от страните на Евросъюза има Белгия. Уточняваме, че Турция е извън Съюза и не влиза в тази класация.
Брутната печалба от риболов в ЕС през 2020 г. възлиза на 3,3 млрд. евро.
Според доклада на STECF, риболовният флот в Европа все още остава печеливш, но неговата производителност е намаляла в сравнение с предходни години. Все пак има и губещи – 4 от оценените 22 страни-членки (Кипър, Финландия, Германия и Естония) са понесли нетни загуби.
***
Към тези неудачи в риболова, предизвикани най-вече от сложната политическа обстановка и войната в Украйна, няма как да не се отбележат и намаляващите рибни ресурси, особено в прилежащите на Стария континент води. Това изисква разумно управление и завишен контрол, за което все пак имат думата европейските институции.